Könyvek erdeje

Ha eltévedtél a könyvek rengetegében, akkor segítek benne eligazodni.

2012. április 21., szombat

A suttogó (film)

Már az első pillanattól fogva akartam, az olvasás után pedig imádtam Nicholas Evans A suttogó című könyvét. Nem volt ez másként a filmmel sem. Annó sikerült szereznem egy filmplakátot (már nem emlékszem honnan és hogyan), de nagyon sokáig díszítette a szobaajtóm belső felületét. Sajnos már nincs meg, az évek eljártak fölötte. De a könyv és a film természetesen a birtokomban van. A könyvet nem olyan régen olvastam és a filmet is újranéztem. Nézzük, hogyan is viszonyulnak egymáshoz.
A könyv imádatának birtokában ültem be a moziba és egy kisebbfajta csalódással hagytam el a termet. Csak az okát nem igazán tudtam megfogalmazni. Azóta persze már sokszor újranéztem a filmet és újraolvastam a könyvet, így már teljesen tiszta kép él a fejemben a miértekről és hogyanokról.
A film cselekménye eléggé könyvhű. Néhány kisebb változtatást leszámítva eléggé követi a könyvbeli eseményeket. A változtatásokra majd még kitérek. Az első benyomásom újra és újra előjön. A film hullámzó teljesítményű: nagyon érdekes és izgalmas részek, teljesen unalmas időszakokkal áltogatják egymást. Az unalmas részeknek is van azért mondanivalójuk, mert valahogy rá kell vezetni a nézőt, hogy mi történik a háttérben, de szerintem ezt meg lehetett volna oldani másként is. Mondjuk hosszú, cselekmény nélküli percek helyett egy dialógusba befoglalni a lényeget. Az alkalmazott technikának az lett a vége, hogy a film nagyon hosszúra nyúlt. A majdnem 3 órás hosszúságú feldolgozásba nem is fért bele a teljes könyvbeli cselekmény. A vége egész kurta-furcsára sikerült. Amennyiben a könyvbeli hátralévő események még bekerültek volna a filmbe még kb. fél óra terjedelemmel biztosan számolhattunk volna. Szerény véleményem szerint úgy jobb is lett volna a vége.
Ha már ennyire belementem akkor nézzük az eltéréseket. Akkor ezt vegyük úgy, hogy szóltam és innentől mindenki már csak saját felelősségére olvasson tovább (amíg nem szólok, hogy nyugodtan olvashat). A film eleje teljesen könyvhű. Nincs mit hozzátenni. Az eltérések ott kezdődnek, hogy Grace megpróbál lóra ülni.  Az események láncolata pedig végzetes. Grace elesik, megüti  a lábát és elreped a műláb foglalata. New Yorkba kell utaznia újat készítettetni. Grace és Robert hazarepülnek, Annie pedig Montanában marad. A Booker család is elutazik, így a farmon csak Annie marad..., meg a hirtelen hazatérő Tom. Annie és Tom nem tud egymásnak ellenállni. Minden időt együtt töltenek. Mire Grace visszaérkezik New Yorkból, Annie és Tom már hazaértek és próbálnak úgy tenni, mintha semmi nem történt volna köztük. Nem sikerül. Grace rájön mindenre. A hazaindulásuk napjának hajnalán felpattan Zarándokra és ellovagol. Tom megtalálja Zarándok nyomait, amelyek a szurdokba vezetnek. Zarándok éppen egy musztángtól védi Grace-t. Tom megpróbálja megmenteni a lányt és közben (az indokokat nem részletezem) a musztáng patái alatt végzi. Robert, Annie és Grace hazamennek, de a család felbomlik. Következő tavasszal Annie egy kisfiúnak ad életet. Ugye, hogy így sokkal jobb a befejezés?
SPOILER VÉGE

Nézzük a szereplőket. Annie szerepét Kristin Scott Thomasra osztották. Jó választás volt szerintem. Hitelesen alakította a könyveli karaktert. Grace szerepében a fiatal Scarlett Johanssont láthatjuk. Igazán jól játszotta a balesetet szenvedett és poklot is megjárt lány szerepét. Sam Neill Robert szerepében tűnik fel. Sajnos nem tud kiteljesedni igazi tehetsége ebben a szerepben, de a karakter megformálásával kapcsolatban nincs semmi problémám. És a lényeges szereplő Tom Booker, akit a saját rendezésében Robert Redford személyesített meg. Hiteles Tom Bookert alakítást láthatunk tőle, de nekem kicsit öreg volt a szerephez. A könyvben Tom 45 éves, Redford a forgatások ideje alatt már 61 éves volt. Rendben van, hogy 61 éves létére még mindig nem nézett ki rosszul, de akkor is fiatalabb szereplőt vártam. Jobb is lett volna. A többi szereplőt s megfelelőnek találtam a kiválasztott szerepekre.
Összefoglalva: A filmfeldolgozás jól sikerült, de meg sem közelíti a könyv által nyújtott élményt. Továbbra is a könyvet tekintem a kedvencemnek. Ha viszont nincs kedvem olvasni, akkor elő a filmet és gyönyörködöm Zarándokban és a gyönyörű tájakban, felvételekben. A film nem tudja visszadni azokat a lélektani mozzanatokat, személyes gondolatokat, amelyek nagyon is fontosak a történet szempontjából.
A könyv:
Magyar cím: A suttogó
Magyar megjelenés: Európa Könyvkiadó (1997., 2006, 2010.)
Terjedelem: 482-496 oldal
Eredeti cím: The Horse Whisperer
Megjegyzés: A könyv jelenleg (2012.) is kapható a boltokban.

A film:
Magyar cím: A suttogó
Készítés időpontja: 1998.
Főszereplők: Robert Redford (Tom Booker), Kristin Scott Thomas (Annie Graves), Scarlett Johansson (Grace MacLean), Sam Neill (Robert MacLean)
Rendezte: Robert Redford

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Laundry Detergent Coupons